Björkhaga, hotellet i ”höga Småland”

Bjorkhaga_03A2107Vi letar ständigt efter ”the perfect spot”, den perfekta platsen för picknick, solbad, boende, middag. När det handlar om hotellboende, mat och konferens har Katarina Kvarnström och Peter Lundberg hittat sin ”perfect spot”, Hotell Björkhaga i Mullsjö, väster om Vätterns södra ände.

När man kommer fram till det lilla hotellet i Mullsjö slås man kanske inte av storheten det första man gör, snarare över charmen som Björkhaga utstrålar. Storheten ligger i läget och vad omgivningarna har att bjuda på, förklarar Peter.

”Geografiskt är Jönköpingsregionen perfekt för alla riksspridda föreningar och företag som vill samlas, då kommer man hit. Det är lika nära från Mälardalen och Skåneregionen, för att inte tala om västra Sverige. Sedan har vi en stark företagskultur, vi är ju i Småland, så det finns många företag här som har konferensresurser. Dessutom ligger vi högt, så vintertid är Mullsjö bland det mest snösäkra i Södra Sverige och då kommer danskarna!

bjorkhaga-wine-dineVegetationen i omgivningarna är också lockande för viltet. Peter som är hängiven jägare och aktiv i Svenska Jägareförbundet ser till att gästerna på Björkhaga får ta del av detta utbud på flera sätt. Hotellet är, för det första, i princip helt självförsörjande på vilt. Sedan är jakten en stor och viktig del i det utbud som hotellet kan erbjuda. Men inga jägarkurser.

”Ska jag köra en kurs som resulterar i jägarexamen skulle jag vilja utveckla den i kombination med jakt med handledare så nybörjaren verkligen lär sig något!”

Hotellets historia börjar långt innan Björkhaga blev hotell. Även här är det den höga höjden som skapat en rik pensionatskultur, den hälsosamma luften och snön lockade turister i den hälsovåg med frisksport som blommade på 30-talet. En rad hotell startade i omgivningen. Ett av dem var Habo Hotell, där Peter och Katarina jobbade i början av 90-talet. ”De ägarna var våra förebilder, de skapade en stämning på hotellet så gästerna alltid kände sig välkomna. Det kändes inspirerande att försöka ta det steget själv någon dag”

Tillfälligheterna gav Björkhaga. När Katarina skulle gifta sig 1996 letade hon efter något lämpligt ställe att ha sin bröllopsfest på. Kollegan Peter var självklart bjuden på bröllopet. Och när valet föll på Björkhaga så fick Katarina ett oväntat motförslag; ville hon köpa hotellet? Efter att bröllopsyran lagt sig fortsatte Katarina diskutera med Peter, skulle de ta över och starta eget.

”Ursprungligen var Björkhaga en disponentvilla som var knuten till intilliggande Boseby gård. Vi kände att det fanns mycket potential, inte minst på grund av det kundunderlag som fanns i trakten så 1 december 1996 körde vi igång , vilket innebär att det är 20-årsjubileum nästa år!” säger Katarina.

 

Vad har hänt under de 20 åren?

Bjorkhaga_9”Vi har växt organiskt, inte tagit på oss för stora kostnader, sedan är vi i mellanklassen, för stora för att vara små och för små för att ha skalfördelar, men skämt åsido, vi tycker det är en bra storlek. Vi har fått flera propåer om att förvärva fler hotell, men då är man mellan två ställen hela tiden. Vi vill utveckla Björkhaga med fokus på service, lyhördhet, leveranssäkerhet och flexibilitet”, säger Peter.

Att ambitionen når ut till gästerna framgår inte minst av lokalmedias recension av restaurangen: ”Att personalen på Björkhaga är ett helhärligt gäng kan man inte ta miste på. Flera gånger under kvällen kommer de och pratar med oss, undrar hur vi har det, vad vi tycker och servar oss på bästa sätt. Det är en uppsluppen stämning bland personalen både när de håller på att duka fram all mat strax före gästernas ankomst och efteråt när vi besöker dem i köket. Det är nästan så man känner att man skulle vilja stanna kvar där.”

Den kreativa besöksnäringen i Sverige blommar naturligtvis för fullt i ett småföretagar-Mecka som Mullsjö. Förutom egna arrangemang som femkamp med segway & skjutsimulator, mordgåtor, vinprovning, isskulptering och mycket mer, finns det vandringsleder och cykelleder för frisksportare samt skidåking som även attraherar utlandsgäster, främst från Danmark. För bleka nordbor finns även ett solsemesteralternativ, någon mil norrut, Axtorps Sunhouse. I en lada ombyggd till sandplaya med pool och bubbelbad erbjuds en flykt undan den mörka årstiden.

”Vi utvecklas hela tiden med hotellet och hotellet utvecklas med oss. Vi tar ett steg i och utvecklar kvaliteten, både fysiskt med renoveringar och att vår servicenivå ständigt ska vara på topp. Det är vår stora utmaning att hela tiden bli lite bättre, säger Peter.”